Selecteer een pagina

NIEUWS

Alkmaar in Zaken brengt regelmatig nieuws uit uw regio. Heeft u zelf nieuws? Uw persberichten stuurt u naar redactie@alkmaarinzaken.nl

Samenwerken maakt sterker

 

Samenwerken maakt sterker. Dat was het thema van de aftrap van het toeristisch seizoen van woensdag 22 maart 2017. In de Heeren van Sonoy, een sfeervolle locatie in het centrum van Alkmaar, kwamen diverse ondernemers bij elkaar om over dit onderwerp te praten. Robert-Jan Knook (presentator, ANP/BNR) stelde samen met Karin Geelink (Alkmaar Marketing) en Marlies Groot (Holland boven Amsterdam) vast dat de samenwerking nog beter kan.

Grensoverschrijdend

Groot: “Om de bezoeker langer in deze regio te houden, moeten we denken vanuit de consument en niet denken in grenzen.” Geelink vult aan: “Wat dat betreft, versterken Holland boven Amsterdam (HbA) en Alkmaar Marketing (AM) elkaar. Waar wij ons vooral richten op de gemeente Alkmaar, zoeken we met HbA de samenwerking op in projecten die grensoverschrijdend zijn. Bijvoorbeeld bij het maken van routekaarten, die zich niet beperken tot de stadsgrenzen. Daarnaast hebben we gebieden zoals de kust hard nodig.”

Groot: “We hebben in Nederland maar weinig dagen dat je echt met je zwembroek op het strand ligt. Maar de aantrekkingskracht naar de kust is groot. Die willen we inzetten om mensen een hele dag in de regio te laten spenderen. Met een bezoek aan de kust en aansluitend winkelen of eten in de stad.”

Kaasmarkt

Vraag je een gemiddelde bezoeker waar hij Alkmaar van kent, blijft het vaak stil na het noemen van de kaasmarkt. Geelink: “Maar Alkmaar heeft zoveel meer te bieden. Alkmaars ontzet bijvoorbeeld en wist je dat je een prachtige rondvaart in onze grachten kunt maken?”

Van die prachtige rondvaarten, daar weet Nicolette van Heugten van Grachtenrondvaart Alkmaar alles van. Zij laat echter ook een kritische noot horen: “De kaasmarkt trekt al jaren minder bezoekers. Ik stel voor om de tijden van de kaasmarkt te verruimen, zodat toeristen niet verdwaasd blijven rondlopen en uiteindelijk vertrekken omdat ze een kaasmarkt hadden verwacht die er niet is.” De tijden verruimen blijkt nog niet zo gemakkelijk volgens Geelink. “We hebben te maken met vrijwilligers en Gemeente die hierin een belangrijke stem hebben.” Groot heeft een geniaal idee: “Tegenwoordige heb je zoveel gave technieken. Waarom niet een virtuele kaasmarkt neerzetten als de echte markt is afgelopen?”

Evenementen

Wat doet Alkmaar Marketing nog meer aan het promoten van de stad? Geelink mag de aanwezigen verblijden met een primeur: Op 17 mei is de stad het decor van de landelijke Marathon tegen kanker van het KWF. Geelink: “Bekende en onbekende Nederlanders strijden samen met Olcay, de bekende modeontwerper en eigenaar van Supertrash, om de triatlon te doen. Op 17 mei is er een live uitzending te zien op NPO1, gepresenteerd door Caroline Tensen. Wij zorgen er natuurlijk voor dat de stad er op z’n best uitziet.”

Iemand die graag de samenwerking met andere ondernemers opzoekt, is Sandra van der Wiel. Zij is de initiatiefneemster van de Alkmaar Shopping Night. Van der Wiel: “We organiseren de shopping night voor het vijfde jaar. In het begin was het vooral veel uitleggen, informeren. Niet iedereen was meteen enthousiast. Maar toen ze eenmaal zagen hoe succesvol het was, waren ze snel over de streep te trekken. Iedere detaillist die meedoet, legt de rode loper uit en er is veel gezelligheid in de winkels.”

Gekoppeld aan de Shopping Night op 23 september is de Open Hotel Dag op 24 september. Geïnteresseerden, en dat zijn echt niet alleen toeristen maar ook bewoners van Alkmaar, mogen een kijkje komen nemen in de kamers van een van de 11 deelnemende hotels. Ook Daphne de Boer merkte dat het wat overtuigingskracht kost om ondernemers te laten deelnemen. “Uiteindelijk lukte het ons om 11 van de 12 enthousiast te krijgen voor de Open Hotel Dag. Die is na de Shopping Night, zodat mensen na afloop een nachtje kunnen boeken in een van de hotels en de volgende dag mee kunnen doen aan de Open Hotel Dag.”

Consument centraal

Waar werkt de regio de komende tijd aan om het zo aantrekkelijk mogelijk voor bezoekers te maken? Groot: “Een van de speerpunten van HbA is de consument centraal te stellen. We moeten hen blijven verleiden naar de regio te komen en hier langere tijd te verblijven. En de nieuwe website is daarbij belangrijk. We laten daarop vooral de kracht van dit gebied zien.” Geelink: “Wij focussen ons de komende tijd op een bepaalde doelgroep. We moeten hierin een keuze maken, budgettair gezien.”

Knook sluit af met de vraag of iedereen nu weet wat de belangrijkste punten van Alkmaar zijn. Daarop roepen de aanwezigen eensgezind: “Kaasmarkt, winkelen, Victorie!”

Klik op de Play-button om de sfeerfilm van de aftrap toeristisch seizoen Alkmaar te bekijken, gemaakt door Alkmaar Centraal/ Halstad producties.